Ponad 1 mln sprowadzonych aut w 2018 roku

W 2018 roku import używanych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony wyniósł 1 003 290 sztuk i był o 7,1% większy niż w 2017 roku. To czwarty pod względem wielkości rezultat w historii. W grudniu Polacy sprowadzili 68 930 aut, o 5,7% więcej niż rok wcześniej.

 

 

 

 

 

 

 

Wiek i pochodzenie

 

11

 


Nadal sprowadzamy starocie, a najpopularniejszym rocznikiem jest 2007. Wiek samochodów sięga blisko 12 lat i wynosi średnio 11 lat i 10 miesięcy. Najwięcej aut jest importowanych z Niemiec (58%), Francji (9%) i Belgii (7%).

Województwa
W ujęciu regionalnym prym wiodą tradycyjnie Wielkopolska i Mazowsze z udziałem w krajowym imporcie na poziomie odpowiednio 12,4% i 12,3%. Na trzecim miejscu, z udziałem 9,9%, plasuje się województwo śląskie. Największy wskaźnik wzrostu importu odnotowano w województwie podlaskim (+9,3%), najmniejszy - w wielkopolskim (+5,7%).

C3

Liderzy rynku
Niekwestionowanym liderem rynku samochodów używanych jest Volkswagen z liczbą 121 848 sztuk i udziałem 12,1%. Kolejna lokata należy do Opla (108 722 sztuki, 10,8%), a dalsze do Audi i Forda (odpowiednio 83 178 sztuk, 8,3% i 81 821 sztuk, 8,2%). Za króla importu można już chyba uznać Audi A4, który z wynikiem 35 565 sztuk deklasuje rywali, systematycznie od początku ubiegłego roku powiększając swoją przewagę. Czy to duży wynik? Dla porównania…w 2018 roku zarejestrowanych zostało 14 686 sztuk wszystkich nowych modeli Audi na polskim rynku.
Na kolejnych lokatach plasują się: Volkswagen Golf (32 838 sztuk) oraz Opel Astra (30 416 sztuk). Co ważne, tylko trzy pierwsze modele mają ponad 10-procentowy udział w imporcie, a zatem co 10 sprowadzony samochód należał do czołowej trójki!

Diesel
Moda na stare Diesle trwa i trend 12-miesięczny wzrósł do poziomu 43,1%*. Ostatnio taki wynik obserwowaliśmy w maju 2016 roku, jednak wtedy udział ten spadał z miesiąca na miesiąc, a teraz rośnie nieprzerwanie od maja 2017 roku. W samym grudniu udział Diesla wyniósł 43,8%. Na pocieszenie pozostaje fakt, że choć udział silników wysokoprężnych rośnie, są one młodsze od silników benzynowych. Statystycznie Diesel sprowadzony w 2018 roku miał 10 lat i 8 miesięcy, podczas gdy wersje benzynowe - średnio 13 lat. Najwięcej aut zasilanych olejem napędowych – podobnie jak w przypadku całego wolumenu - sprowadzanych jest z Niemiec (51%), Francji (16%) i Belgii (13%). Te trzy kraje stanowią 80% importu Diesla.

13,3 mln aut od wejścia do UE

Na uwagę zasługuje fakt, że od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej (1 maja 2004 roku) import używanych samochodów wyniósł 13,3 mln aut. W tym samym czasie zarejestrowanych zostało 5,5 miliona nowych samochodów. Część tych liczb się duplikuje, bo auta, które wyjechały w ramach reeksportu i ponownie wróciły w ramach importu, liczone są podwójnie.

Samochody z silnikami o poj. od 1 do 2 litrów stanowią 85,5% importowanych aut. Najpopularniejszym przedziałem jest 1,6 - 2,0 (390 745 sztuk, udział 42,6%). Pojazdy z silnikami powyżej 2 litrów, czyli podlegające akcyzie 18,6%, stanowią 11,6% importu. Jednak to na nich budżet zarabia najwięcej. Według dostępnych danych za pierwszych 10 miesięcy ubiegłego roku przychody z tytułu podatku akcyzowego wyniosły ponad 737 mln zł co oznacza, że każdego miesiąca budżet zasilany jest z tego tytułu kwotą ponad 73,7 mln zł.

Nowe vs. używane

W 2018 roku - zgodnie z prognozami IBRM Samar - padł rekord pierwszych rejestracji samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony w Polsce. Łącznie zarejestrowanych zostało 1 604 081 aut. Wcześniejszy rekord - 1 548 702 auta - odnotowany został w 2008 roku, ale wtedy za przyrost parku odpowiadał głównie największy w historii import używanych (1 169 788 sztuk). Ciekawie prezentuje się struktura rejestracji ze względu na typ klienta w 2018 roku. W przypadku importu - 97% aut zarejestrowały osoby prywatne (972 801 sztuk), w przypadku samochodów nowych – prywatni nabywcy stanowią zaledwie 26% czyli 6 razy mniej.



* dane dotyczą samochodów osobowych z pominięciem minibusów zbudowanych na bazie aut użytkowych, np.: Volkswagen Transporter, Renault Trafic czy Mercedes Sprinter.

Autor Michał Hadyś

www.samar.pl